TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2025 bütçesi görüşmelerinde konuşan Saadet Partisi Bursa Milletvekili Mehmet Atmaca, bütçenin azalan payından, ulaşım yatırımlarındaki aksamalara ve yap-işlet-devret projelerine kadar birçok başlıkta hükümete sert eleştiriler yöneltti.
“Bütçe Payı Azaldı, Yatırımlar Yine Gecikecek”
2025 bütçesindeki payın düşmesini eleştiren Atmaca, yatırımların gecikeceğine dikkat çekti:
“2024 bütçesine göre Ulaştırma Bakanlığı’nın bütçedeki payı yüzde 3,35’ten yüzde 3,25’e düşmüş durumda. Geçen yıl altyapı çalışmalarında ciddi bir üretim yapılmadığını zaten görmüştük. Bu yıl da aynı şekilde yatırımların azalacağını söyleyebiliriz.”
Yap-İşlet-Devret Projelerine Şeffaflık Çağrısı
Atmaca, bütçede yer alan program dışı giderlere dikkat çekerek, bu kalemlerin yap-işlet-devret projelerine ayrıldığını düşündüğünü ifade etti:
“Bütçedeki program dışı giderler kısmını anlamak gerçekten zor. Zannediyorum ki bu giderlerin içerisinde yap-işlet-devret projelerine ödenen farklar gizlenmiş. Neden bu ödemeler açıklanmıyor? Neden şeffaf bir şekilde milletimize anlatılmıyor? Halkımızın, bu projelere ne kadar ödendiğini bilmeye hakkı var.”
“Demir Yolu Taşımacılığında Avrupa’nın Çok Gerisindeyiz”
Demir yolu taşımacılığındaki yetersizliklere dikkat çeken Atmaca, Türkiye’nin Avrupa ülkeleriyle karşılaştırıldığında geride kaldığını belirtti:
“Avrupa Birliği’nde yük taşımacılığı 17,2 ton-kilometre iken Türkiye’de bu rakam yalnızca 4,6. Yolcu taşımacılığında ise Avrupa ortalaması 7,3, bizde ise yalnızca 1,5. Bu farklar, demir yolunun Türkiye’de hak ettiği önemi görmediğini açıkça gösteriyor.”
Yüksek hızlı tren projelerinde verilen vaatlerin yerine getirilmediğini belirten Atmaca, geciken projelere örnek verdi:
“Bursa Hızlı Tren Projesi 2016’da tamamlanacak denildi. Bugün 2025 bütçesini konuşuyoruz ve hâlâ proje bitmiş değil. 2026’da tamamlanacağı söyleniyor ama bu da güven vermiyor. Aynı şekilde Ankara-İzmir hızlı tren hattı 2020’de tamamlanacaktı, hâlâ bir başlangıç bile yok.”
“Kara Yolları Araç Sayısına Yetişemiyor”
Atmaca, artan araç sayısı karşısında kara yollarının yetersiz kaldığını vurguladı:
“Bugün bin kişiye düşen araç sayısı Türkiye’de 167, Avrupa’da ise 553. Mevcut yollar bu araç sayısına yetmezken, önümüzdeki yıllarda bu sayı daha da artacak. Ancak bu artışa uygun yatırımlar yapılmadığını görüyoruz.”
Trafik kazalarındaki yüksek ölüm oranlarına dikkat çekerek, şu karşılaştırmayı yaptı:
“Türkiye’de her bin kişiye düşen araç sayısı 167, ancak bu düşük orana rağmen yıllık trafik kazalarındaki ölüm sayısı 366. Avrupa’da araç oranı çok daha yüksek olmasına rağmen bu sayı yalnızca 66. Bu durum, yollarımızdaki eksiklikleri ve güvenlik sorunlarını açıkça gösteriyor.”
“Havalimanlarının Çoğu Kullanılmıyor”
Atmaca, yap-işlet-devret modeliyle yapılan havalimanlarının kullanım oranlarını eleştirdi:
“Bugün 58 havalimanımız var ama bunlardan yalnızca 9’u yolcuların yüzde 88’ini taşıyor. Geriye kalan 49 havalimanı ise yolcuların yalnızca yüzde 11’ine hizmet veriyor. Bu da bu yatırımların verimsiz olduğunu gösteriyor.”
Bursa Havalimanı’ndaki uçuş saatlerinin bölge halkını mağdur ettiğini de belirten Atmaca, şunları söyledi:
“Bursa gibi büyük bir şehirde havalimanı var ama uçuş saatleri halkın kullanımına uygun değil. Bu nedenle insanlar Bursa Havalimanı’nı tercih edemiyor.”
“Deniz Taşımacılığında Hedefler Tutturulamadı”
Deniz taşımacılığında 2011 yılında konulan hedeflerin büyük ölçüde gerçekleşmediğini ifade eden Atmaca, AK Parti hükümetine şu eleştirileri yöneltti:
“2011 yılında ‘Denizcilik 2023’ hedefleri açıklandı. 2023’e kadar en az bir limanın dünyanın en büyük 10 limanı arasında olacağı söylenmişti. Bugün ilk 100’de bile limanlarımız yok. Ayrıca kruvaziyer limanı hedeflerinin hiçbiri gerçekleştirilmedi.”
“Bursa-Ankara Yolu Hâlâ Bitmedi”
Bursa-Ankara arasındaki ulaşım sorunlarını dile getiren Atmaca, bu hattaki otoban projesinin sürekli ertelendiğini söyledi:
“Bursa-Ankara otoban projesi 2011’de başladı ve 2018’de tasarruf tedbirlerine takıldı. Şimdi hedef 2053 olarak gösteriliyor. Bursa gibi bir sanayi ve tarım kentinin ulaşım açısından bu kadar ihmal edilmesi kabul edilemez.”